Monday, 6 May 2019

TAJUK 3 ORGANISASI DAN KEPIMPINAN


RUMUSAN

Menurut dewan bahasa kepimpinan bermaksud kesatuan yang terdiri daripada bahagian-bahagian dalam sesuatu pertubuhan untuk tertentu. Kepemimpinan adalah seni untuk mempengaruhi tingkah laku  manusia, kemampuan untuk membimbing orang, mempengaruhi dan  membimbing seseorang demi mencapai tujuan-tujuan tertentu mempunyai cara dan seni sendiri.

Seterusnya, organisasi bermaksud keupayaan memimpin melalui teladan (Dewan Bahasa). Organisasi yang baik mempunyai orentasi visi dan misi ke depan. Organisasi sekolah  membantu pengurusan  untuk mencipta sebuah keadaan yang efektif di sekolah, disamping sistem di sekolah lebih tersusun untuk mewujudkan suasana kondusif. Organisasi dan kepimpinan di sekolah  melibatkan pengetua, penolong kanan, penolong kanan hal ehwal murid, penolong kanan kokurikulum, guru bimbingan dan kaunseling, guru kelas, guru serta murid.  

Terdapat tiga isi penting yang saya pelajari daripada topik ini. Antaranya adalah persediaan sebelum  mengajar. Antara perkara yang perlu dittikberatkan sebelum masuk ke dalam kelas mestilah ilmu, peralatan, ruang dan  persediaan untuk mengajar didalam kelas. Sebelum guru masuk ke kelas mereka mestilah memastikan bahawa mereka mempunyai persediaan untuk mengawal pelajar didalam kelas.

Seterusnya adalah  buku rekod mengajar. Sebelum aktiviti didalam kelas dijalankan guru mestilah merekod didalam buku rekod . Setiap guru mestilah merekod dan menulis segala aktiviti  yang  dijalankan  didalam kelas. Selain itu,  guru juga mesti  merekod segala masalah dan kebaikan yang berjaya dilaksanakan didalam kelas.

Akhir sekali, perlaksanaan P & P didalam kelas mestilah mempunyai 3 perkara penting. Antaranya adalah  set induksi, penyampaian isi dan penutup. Terdapat beberapa perkara yang penting  dalam  set induksi, antaranya adalah  guru  perlu  merancang  permulaan  pengajaran yang baik yang dapat menarik perhatian dan minat murid. Guru juga mengaitkan  pelajaran yang lepas atau dengan pengetahuan sedia ada murid. Selepas itu, penyampaian isi. Guru menyampaikan  isi  kandungan sebenar kepada murid. Guru  perlu  merancang beberapa langkah yang berurutan, disusun dengan baik dengan  mencatat anggaran  masa (tempoh) yang sesuai. Seterusnya adalah penutup. Penutup boleh dilakukan melalui suatu rumusan atau kesimpulan. Guru haruslah  memberikan  satu kesimpulan atau rumusan mengikut subjek yang diajar pada masa itu.


PETA MINDA

BAHAN TAMBAHAN






RUJUKAN

A.L.Ramaiah. (1999). Kepimpinan Pendidikan-Cabaran Masa Kini(edisi baru). Petaling Jaya:  IBS Buku Sdn. Bhd.

Moejiano Imam. (2002). Kepimpinan dan Keorganisasian. Jogakarta: UII Press.
Shahril @ Charil Marzuki. (2001). Ciri-ciri kepimpinan pengetua / guru besar berkesan yang dapat menghadapi cabaran dan harapan pada abad ke-21 ini. Pemimpin, 1(1).





No comments:

Post a Comment

TAJUK 4 PENGURUSAN MURID

RUMUSAN PENGURUSAN MURID Umumnya, pengurusan bermaksud   proses sosial yang dibentuk untuk memberikan kerjasama, penglibatan, campur...